Gå ner i vikt snabbt!

Hej John här!

Vill du gå ner i vikt? Då har du hittat helt rätt, för på denna sida så kommer jag att lära dig ALLT som du behöver veta om hur man tappar vikt snabbt! Jag kommer börja med att gå igenom grunderna, för om du inte förstår grunderna inom viktnedgång så är risken stor att du snabbt tröttnar och faller tillbaks i gamla hjulspår. Sedan så kommer jag även att ta upp lite näringslära och förklara vissa dieter och vad de går ut på. För att få grepp om allt så rekommenderar jag starkt att du läser hela artikeln, men om du inte har tid så har jag sammanställt en sammanfattning som tar upp det viktigaste.

Jag har även sammanställt en sida med produkter från svenska näthandlare som kan komma att vara ovärderliga hjälpmedel i din kamp mot kilona.

 

Gå ner i vikt snabbtFör att bryta ner allt som viktnedgång och viktökning handlar om till en basnivå så kan man säga att det egentligen bara handlar om hur många kalorier du förbrukar och hur många kalorier du stoppar i dig. Eller kort kcal in kcal ut (lägg den meningen på minnet!). Om du känner att du vill lära dig mer om kalorier så har jag sammanfattat det i ett inlägg HÄR då jag inte vill ta upp onödig plats om det i denna artikel. Den hårda sanningen är att övervikt i 99 fall av 100 inte har något med någon sjukdom, kraftig benstomme långsam ämnesomsättning osv att göra. Detta är tyvärr nästan uteslutande bara bortförklaringar och det leder bara till att man lurar sig själv. Jag är absolut inte ute efter att trycka ner någon utan jag vill bara hjälpa er och om ni inte inser att alla har ungefär liknande förutsättningar så kommer ni tyvärr inte att kunna maximera era resultat (utan mer troligt blir det att man skyller på något annat och ger upp). Om ni nu skulle misstänka att ni lider av någon sjukdom som gör er överviktiga så kontakta en läkare och få det bekräftat, annars så får ni utgå från att så inte är fallet!

Många kommer nu att säga: ”Men jag känner en person som bara äter chips och skräpmat men inte går upp ett kilo”. Jag kan dock garantera att om man skulle beräkna den personens kaloriintag och förbrukning så skulle den personen ligga på ett kaloriunderskott. Det samma gäller såklart i det motsatta fallet när någon säger att ”Åhh jag kan inte äta någonting utan att gå upp flera kilon direkt”. Men skulle man dokumentera exakt allt som den personen fick i sig under en dag och jämföra med förbrukningen av kalorier så kan jag garantera att den personen skulle ligga på ett kaloriöverskott.

 

Det hela handlar trots allt om simpel fysik, den mänskliga kroppen är ingen magisk evighetsmaskin som kan hålla igång och även skapa förbränningsmaterial utan att någon energi tillförs. Så för att ni nu ska kunna gå ner i vikt snabbt så måste ni alltså lägga er på ett kaloriunderskott. För att kunna göra det så måste du först veta din dagliga kaloriförbrukning. Om du inte redan vet det så kan du enkelt lära dig att räkna ut ditt BMR och din dagliga kaloriförbrukning HÄR (lite mer utförlig information) eller gå direkt till BMR-kalkylatorn HÄR.

 

Lägg upp en viktminskningsplan

Nu när du har räknat ut din dagliga kaloriförbrukning så handlar det om att lägga sig på ett lämpligt kaloriunderskott. Om du verkligen bara har några få veckor på dig att gå ner i vikt så har jag samlat några tips om hur du går ner i vikt snabbt här. Jag rekommenderar dock starkt att lägga upp en mer långsiktig plan då det dels är mycket mer hälsosamt och dels är det större chans att du lyckas hålla din målvikt när du väl nått den. Vi vet att ett kilo kroppsfett innehåller ungefär 7000 kcal och för att förbränna detta kilo så måste vi alltså ha ett kaloriunderskott på 7000 kcal, svårare är det inte i teorin. Jag skulle personligen rekommendera att lägga sig på ett kaloriunderskott på någonstans mellan 500-700 kcal/dygn. Detta är inte skadligt för kroppen, inte allt för svårt att uppnå och samtidigt så kommer du att se resultat då du kommer att tappa 1kg kroppsfett på 10-14 dagar.

 

För att lyckas med det så är det bra att räkna hur många kalorier du stoppar i dig per dygn men det går även att göra på andra sätt om du följer vissa riktlinjer (även om du inte kan hålla en lika exakt koll). Det viktigaste är att äta kalorisnål mat, håll igen rejält på fet mat och alla sorters kolhydrater. Ät inte mer än maximalt 3-4 gånger per dag, inget småätande mellan måltiderna och när du väl äter så vräk inte på för mycket! Om du inte vill tappa för mycket muskelmassa när du går ner i vikt så är det viktigt att du äter proteinrik mat som samtidigt är fettsnål, t ex kyckling eller tonfisk.

 

Vad göra för att inte tappa muskelmassa?

Det kan dock vara väldigt svårt att få i sig tillräckligt med protein när man är på diet och om man då inte vill tappa för mycket muskelmassa så kan jag verkligen rekommendera någon form av proteinpulver. Det är nästintill omöjligt att hitta något mer prisvärt alternativ per gram protein då protein oftast är väldigt dyrt.

 

Jag förstår dock att många redan har försökt med allt detta samt alla möjliga dieter som diverse ”experter” skrivit om utan att lyckas långsiktigt. Ofta så tappar man några kilon för att sedan tillslut gå upp i vikt igen då man egentligen inte vet exakt vad det är som gjort att man gått ner i vikt (kaloriunderskott). För att få ett långsiktigt resultat så kan jag verkligen rekommendera några produkter som kommer underlätta er att nå ert mål. Kom dock ihåg: Dessa produkter är inga mirakelprodukter som kommer att hjälpa er att gå ner i vikt utan ansträngning, dessa produkter kommer dock att på bästa sätt hjälpa er att hamna på ett kaloriunderskott då det är det som de är designade för!

 

Och slutligen, kom ihåg: Kroppen fungerar precis som vilken annan förbränningsapparat som helst, det handlar om energi in och energi ut! Så ju mer energi som går ut jämfört med hur mycket som går in, ju mer kommer ni att gå ner i vikt!

read more

Related Posts

Tags

Share This